top of page
attika logo.jpg

AH Harderwijk

De vernieuwde supermarkt

De vernieuwde Albert Heijn in Harderwijk toont een omslag in het denken over architectuur van de supermarktketen. Waar in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw standaardisering uitgangspunt was, kenmerkend voor de in het hele land gebouwde “doos van Groos”, is nu de ambitie hoogwaardige architectuur te realiseren, die past in de lokale ruimtelijke context. Zo ontstaan opvallende en eigentijdse winkels.
De vernieuwde Albert Heijn sluit met zijn knikkende daklijn en gevelritme aan bij de nabijgelegen oude binnenstad. Tegelijkertijd refereert de architectuur aan de bedrijfsgebouwen die op deze plek sinds de 19e eeuw ontstonden. De stalen frames met een invulling van genuanceerd geel-bruine baksteen geven het gebouw tegelijk een warme als een zakelijke uitstraling. Alle functionele elementen van de supermarkt zoals het laden en lossen, de opstelruimte voor de winkelwagens, de overkapping van de en entree als ook de reclame zijn in de architectuur geïntegreerd tot een samenhangend geheel.
De vernieuwbouw omhult de voormalige standaardwinkel geheel en voegt een betekenisvolle laag toe aan de openbare ruimte. Op de meest markante hoek, zichtbaar over lange zichtlijnen is nu eens geen bedrijfsreclame geplaatst, maar een gemetselde publieke klok, ten dienste van het dagelijks leven.

Fotografie : Bart van Hoek

bottom of page